Przedszkolak bezpieczny w domu i przedszkolu – promowanie bezpiecznego i zdrowego stylu życia dzieci w środowisku rodzinnym i lokalnym.

Koncepcja pracy przedszkola w Trzebownisku
2015-2018

Koncepcja pracy przedszkola – podstawowe zagadnienia:

Koncepcja została opracowana na 3 lata przez zespół Rady Pedagogicznej.

Punktem wyjścia do opracowania koncepcji były wymagania wobec edukacji przedszkolnej, stanowiące załącznik do rozporządzenia w sprawie nadzoru pedagogicznego. W wyniku wnikliwej analizy pracy przedszkola oraz w oparciu o arkusze samooceny nauczycieli, określono wnioski, na podstawie których opracowano specyfikę przedszkola oraz wskazano kierunki dalszych działań.

Nasze przedszkole

Przedszkole w Trzebownisku zatrudnia kadrę pedagogiczną mającą wysokie kwalifikacje pedagogiczne, specjalistów z nauki religii, języka angielskiego, logopedii. Raz w miesiącu organizowane są koncerty umuzykalniające prowadzone przez Filharmonię Podkarpacką oraz spektakle Teatru Art-Re z Krakowa. Kadra tworzy życzliwą i rzeczową atmosferę współdziałania. Systematycznie doskonali organizację i przebieg procesów wspomagania oraz edukacji dzieci. Dyrektor motywuje nauczycieli do pracy na wysokim poziomie poprzez uruchomienie procedury oceniania i nagradzania.

Pomieszczenia przedszkolne, wyposażenie przedszkola, w tym środki dydaktyczne, pozwalają na realizację przyjętych programów. Nowoczesne meble i kąciki zainteresowań oraz atrakcyjne zabawki zachęcają do swobodnej zabawy. Teren przedszkolny sprzyja zabawom na powietrzu oraz prowadzeniu obserwacji przyrodniczych.

Przedszkole posiada własne tradycje, co podkreśla jego odrębność i specyfikę.

Kalendarz imprez i wydarzeń:

  • pasowanie na przedszkolaka,
  • przeglądy piosenek i wierszy,
  • spotkanie z Mikołajem,
  • spotkanie opłatkowe, wspólne kolędowanie,
  • bal karnawałowy,
  • biesiada z Babcią i Dziadkiem,
  • Gaik – Maik czyli powitanie wiosny,
  • Dzień Sportu,
  • Dzień Mamy i Taty,
  • Dzień Dziecka,
  • artystyczne konkursy rodzinne,
  • udział w akcjach charytatywnych,
  • uroczystość pożegnania starszaków,

CELE KONCEPCJI PRACY PRZEDSZKOLA

  • Priorytetem naszych działań jest wspomaganie rozwoju i edukacji dzieci w zależności od ich indywidualnych potrzeb i możliwości, mające na celu osiągnięcie gotowości do podjęcia nauki w szkole.
  • Zapewnienie bezpieczeństwa, wszechstronnego rozwoju, akceptacji i poszanowania praw dzieci.
  • Podnoszenie jakości pracy przedszkola poprzez współpracę z rodzicami, specjalistami
    i środowiskiem lokalnym, poszukiwanie nowatorskich metod pracy z dziećmi, rozwój zawodowy nauczycieli.
  • Propagowanie wzorów: norm i zachowań społecznie akceptowanych.
  • Przeciwdziałanie zagrożeniom dla zdrowia psychicznego i fizycznego.
  • Wspomaganie rodziców w wychowaniu dziecka.
  • Promowanie działalności przedszkola w środowisku lokalnym.
  • Opracowanie i wdrożenie systemu pomocy psychologiczno – pedagogicznej.
  • Doskonalenie procesów wspomagania i edukacji dzieci.

Cele koncepcji pracy przedszkola wpisują się w główne kierunki strategiczne zawarte w Ustawie o Systemie Oświaty:

  • Przedszkole osiąga cele zgodnie z polityką oświatową Państwa.
  • Przedszkole doskonali efekty swojej pracy.
  • Procesy zachodzące w przedszkolu służą przyjętej koncepcji pracy.
  • W przedszkolu dba się o prawidłowy przebieg i doskonalenie procesów edukacyjnych.
  • Przedszkole jest integralnym elementem środowiska, w którym działa.
  • Przedszkole racjonalnie wykorzystuje warunki, w których działa.
  • Zarządzanie zapewnia sprawne funkcjonowanie przedszkola.

MISJA PRZEDSZKOLA

Każde dziecko jest dla nas ważne i wyjątkowe! Uczynimy wszystko, żeby czuło się bezpieczne i było akceptowane. Naszym zadaniem jest pomoc w poznaniu siebie, bycia tolerancyjnym, otwartym
i samodzielnym człowiekiem. Akceptujemy tylko pozytywne zachowania, które mają za zadanie wspieranie każdego dziecka w jego rozwoju na miarę jego możliwości. Chcemy, rozbudzić w każdym dziecku ciekawość świata i ludzi, otwartość, a także wrażliwość. Chcemy wychować dziecko twórcze, zdolne do spontanicznej ekspresji własnych uczuć i myśli, otwarte na pomysły i inspiracje płynące od innych osób oraz gotowe szukać nowych rozwiązań.

WIZJA PRZEDSZKOLA

Przedszkole zapewnia wszechstronny rozwój dzieci oraz przygotowuje je do podjęcia nauki szkolnej

  1. Nauczycielki rozpoznają możliwości, umiejętności i zainteresowania dzieci oraz rozwijają ich zdolności.
  • karty obserwacji,
  • diagnoza,
  • karty pracy,
  • udział w konkursach.

2. Dzieci o specyficznych wymaganiach rozwojowych objęte są pracą korekcyjno- kompensacyjną

  • plany indywidualnego wspomagania rozwoju dziecka,
  • dokumentacja pracy wyrównawczej.

3. Dzieci pięcioletnie objęte są diagnozą przedszkolną.

  • arkusze badania gotowości szkolnej,
  • arkusze obserwacji,
  • karty pracy.

4. W przedszkolu są realizowane programy autorskie:

  • zestaw programów

5. Przedszkole śledzi dalsze losy swoich absolwentów:

  • współpraca ze Szkołą podstawową w Trzebownisku,
  • ankiety dla rodziców.

Przedszkole wspomaga rodziców w wychowaniu dziecka.

  1. Przedszkole ściśle współpracuje z rodzicami.
  • zeszyt kontaktów indywidualnych,
  • udział w uroczystościach.
  1. Rodzice są systematycznie informowani o postępach i zachowaniu dziecka.
  • kontakty indywidualne,
  • zajęcia otwarte.

Przedszkole promuje zdrowy styl życia

  1. Przedszkole propaguje zasady zdrowego żywienia, higieny i aktywności ruchowej.
  2. Przedszkole realizuje programy pomocnicze – „Program Promocji Zdrowia”, „Spotkania
    z Leonem”, „W krainie baśni”, „Bezpieczeństwo przedszkolaka sprawa to nie byle jaka”
  3. Przedszkole kształtuje pozytywny obraz własnej osoby i pomaga radzić sobie z emocjami.
  4. Przedszkole kształtuje prawidłowe relacje społeczne.
  5. Przedszkole zapewnia dzieciom bezpieczne i higieniczne warunki pobytu, zapobiegając niepożądanym zjawiskom i wypadkom.
  6. Dzieci biorą udział w projektach edukacyjnych dotyczących bezpieczeństwa i zdrowia.
    „Zdrowo jem – zdrowo żyję”
  • „Czyste powietrze wokół nas”
  • „Moje dziecko idzie do szkoły”
  • „Bezpieczna droga do przedszkola”
  • „Akademia Zdrowego Przedszkolaka”

Placówka upowszechnia ideę edukacji przedszkolnej

  1. Przedszkole posiada i na bieżąco aktualizuje stronę internetową.
  2. Dzieci promują placówkę podczas uroczystości społeczno- kulturalnych; biorą udział w konkursach, przeglądach, imprezach organizowanych przez przedszkole i inne placówki.
  3. Przedszkole współpracuje z placówkami kulturalno- oświatowymi.

Formy realizacji

  • Przedszkole zapewnia dzieciom atrakcyjne i różnorodne zajęcia dydaktyczne. Prowadzone są one zarówno tradycyjnymi, jak i aktywizującymi metodami pracy. Dzieci wykazujące dysharmonie rozwojowe objęte są pracą korekcyjno- kompensacyjną. Dzieci zdolne rozwijają swoje zainteresowania i umiejętności podczas pracy dodatkowej oraz poprzez udział w przeglądach, konkursach.
  • Przedszkole rozwija współpracę z rodzicami. Są oni systematycznie informowani o postępach dzieci, ich zachowaniu oraz włączani w życie placówki.
  • We wszystkich oddziałach placówki zawierane są kontrakty grupowe (kodeksy) dotyczące respektowania norm społecznych. Rodzice zapoznawani są z przyjętymi w grupie zasadami oraz stosowanymi formami wzmacniania pozytywnych zachowań.
  • Dzieci biorą udział w licznych akcjach i imprezach promujących zdrowy styl życia. Poprzez udział w konkursach, wycieczkach, akcjach wyrabiane są postawy proekologiczne.
  • Przedszkole współpracuje ze Szkołą Podstawową w Trzebownisku, z Gimnazjum w Trzebownisku oraz bierze udział w imprezach o charakterze międzyprzedszkolnym.

Kryteria sukcesu

  • Dzieci współdziałają w grupie zgodnie z ustalonym normami.
  • Nauczyciele aktywnie współpracują ze sobą w celu wspomagania rozwoju i edukacji dzieci.
  • Rodzice angażują się i wspierają przedszkole w procesie wychowania i nauczania.
  • Dzieci są dobrze przygotowane do szkoły – absolwenci przedszkola osiągają w pełni dojrzałość szkolną i z powodzeniem radzą sobie z obowiązkiem szkolnym.
  • Dzieci w praktycznym działaniu wykorzystują wiedzę na temat zdrowego stylu życia i ekologii.
  • Przedszkole jest znane i cenione w środowisku

Metody pracy

Stosowane metody i formy pracy są nowoczesne i zapewniają wychowankom atrakcyjny, twórczy i aktywny sposób na osiąganie sukcesów rozwojowych.

Są to metody oparte na metodyce wychowania przedszkolnego:

1. Metody czynne:

  • metoda samodzielnych doświadczeń,
  • metoda kierowania własną działalnością dziecka,
  • metoda zadań stawianych dziecku,
  • metoda ćwiczeń utrwalających.

2. Metody oglądowe:

  • obserwacja i pokaz,
  • osobisty przykład nauczyciela,
  • udostępnianie sztuki/dzieła plastyczne, przestawienia teatralne, ilustrowane artystycznie utwory literackie, koncerty muzyczne.

3. Metody słowne:

  • rozmowy,
  • opowiadania,
  • zagadki,
  • objaśnienia i instrukcje,
  • sposoby społecznego porozumiewania się,
  • metody żywego słowa.

Ponadto codzienną praktykę pedagogiczną wzbogacono o nowatorskie toki metodyczne:

  • system edukacji przez ruch D. Dziamskiej,
  • metoda ruchu rozwijającego W.Sherborne,
  • metodę projektu,
  • twórcze metody aktywności ruchowej: Orffa, Labana, Kniessów,
  • Metodę Dobrego Startu M. Bogdanowicz,
  • metody aktywizujące,
  • aktywne słuchanie muzyki Batti Strauss,
  • techniki twórczego myślenia,
  • e-Twinning.

System diagnozowania osiągnięć dzieci

W grupach dzieci młodszych prowadzone są systematyczne obserwacje dotyczące zachowania, samoobsługi, poziomu umiejętności i wiadomości wychowanków. Spostrzeżenia te dwukrotnie w ciągu roku odnotowywane są w kartach obserwacji.

Dzieci 5-letnie podlegają obowiązkowej diagnozie przedszkolnej, podczas której nauczycielki obserwują i oceniają takie sfery rozwoju jak: sprawność fizyczna, motoryczna, percepcja wzrokowa i słuchowa, kompetencje logiczno- matematyczne, rozwój mowy oraz społeczno- emocjonalny.

SYSTEM OBSERWOWANIA OSIĄGNIĘĆ NAUCZYCIELI

Dyrektor przedszkola sprawuje nadzór nad działalnością placówki. Podczas hospitacji obserwacji i doraźnych kontroli gromadzi obserwacje związane z praca dydaktyczną i opiekuńczo-wychowawczą.

Monitoruje proces obserwacji i diagnozowania dzieci. Kontroluje przygotowania i przebieg organizowanych w przedszkolu uroczystości oraz występy dzieci poza placówką.

SYSTEM INFORMOWANIA RODZICÓW O POSTĘPACH EDUKACYJNYCH DZIECI

Podczas wrześniowego zebrania grupowego rodzice informowani są o planowanej obserwacji i diagnozie przedszkolnej. Po zakończeniu wstępnego etapu diagnozy nauczycielki informują rodziców o wynikach obserwacji oraz przedstawiają indywidualne plany wspomagania rozwoju dzieci wykazujących dysharmonie.

Podobna procedura powtarzana jest w kwietniu, po końcowym etapie diagnozy. Rodzice otrzymują informacje o gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole.

WSPÓŁPRACA NAUCZYCIELI

Nauczyciele współdziałają w zespołach stałych (np. zespół ds. ewaluacji) oraz doraźnych, powoływanych w celu wykonania określonego zadania. Większość nauczycielek posiada stopień nauczyciela dyplomowanego i duże doświadczenie pedagogiczne, którym dzielą się z młodszymi koleżankami. Udzielają wskazówek, pomagają w gromadzeniu pomocy dydaktycznych, dzielą się własnymi zbiorami płyt i książek.

Nauczycielki systematycznie zbierają się na szkoleniowych i podsumowujących posiedzeniach Rady Pedagogicznej, wspólnie opracowują dokumenty przedszkolne, scenariusze zajęć i imprez.

WSPÓŁPRACA Z RODZINĄ DZIECKA

Najczęstszą formą kontaktu z rodzicami są rozmowy indywidualne. W czasie tych rozmów nauczycielki informują rodziców o zauważonych potrzebach, zainteresowaniach, zdolnościach, a także zachowaniu dziecka w grupie rówieśniczej. Omawiane są wyniki obserwacji, a w przypadku najstarszych grup- diagnozy przedszkolnej. Nauczycielki ukierunkowują oddziaływania dydaktyczne i wychowawcze rodziców.

Podczas zebrań grupowych wybierani są przedstawiciele do Rady Rodziców, omawiane są propozycje wycieczek, imprez przedszkolnych, kierowana jest prośba o angażowanie się w pomoc na rzecz

Rodzice zachęcani są do prezentowania swoich zainteresowań, przybliżenia dzieciom swojego zawodu oraz udziału w akcji „Cała Polska czyta dzieciom”. Rodzice biorą udział w konkursach rodzinnych. Na bieżąco rodzice mogą obserwować prace dzieci, które systematycznie umieszczane są na wystawie.

Nauczycielki prowadzą pedagogizację rodziców poprzez artykuły i publikacje wywieszane w holu przedszkola oraz dostępne na stronie internetowej.

Wielkim zainteresowaniem rodziców cieszą się zajęcia otwarte oraz uroczystości przedszkolne. Najwięcej emocji i wzruszeń wywołuje pasowanie na przedszkolaka oraz uroczystości z okazji Dnia Babci i Dziadka oraz Dnia Mamy i Taty. Dużym zainteresowaniem cieszą się rodzinne konkursy artystyczne.

Każda forma współpracy ze środowiskiem rodzinnym służy wzmacnianiu oddziaływań pedagogicznych ukierunkowanych na dziecko, promowaniu wychowania przedszkolnego, ukazywaniu walorów edukacji realizowanej przez przedszkole.

WSPÓŁPRACA ZE ŚRODOWISKIEM LOKALNYM

Przedszkole jako instytucja wychowawczo-dydaktyczna aktywnie współpracuje ze środowiskiem lokalnym w celu promocji i uatrakcyjnienia podejmowanych działań wychowawczych i edukacyjnych. Nasze Przedszkole współpracuje z wieloma instytucjami dając dzieciom możliwość bezpośredniego kontaktu z rzeczywistością, co z kolei przyczynia się do chęci poznawania świata, umiejętności funkcjonowania w środowisku oraz komunikowania się
z nim.

Przedszkole włącza się w różnorodne inicjatywy na rzecz środowiska, uwzględniając jego potrzeby i możliwości. Dzieci biorą czynny udział w spotkaniach, akcjach charytatywnych.

  • Szkoła Podstawowa w Trzebownisku: udział w przedstawieniach, śledzenie losów absolwentów, spotkanie integracyjne dla dzieci z zerówki
  • Gimnazjum w Trzebownisku: udział w apelach, uroczystościach patriotycznych, przedstawieniach, wystawach artystycznych
  • Urząd Gminy w Trzebownisku – życzenia świąteczno – noworoczne
  • OSP – Trzebownisko – spotkania w plenerze, pokaz sprzętu ratowniczo – gaśniczego
  • Komenda Policji w Rzeszowie – udział w programie :Bezpieczna droga do przedszkola”
  • Sanepid w Rzeszowie – realizacja projektów
  • Spółka REBA – zbiórka baterii
  • Hospicjum w Rzeszowie – zbiórka nakrętek
  • Szpital Wojewódzki Nr 2 w Rzeszowie – zbiórka zabawek, książek, pluszaków
  • PIRE w Świlczy – projekt „Zdrowo jem – zdrowo żyję”
  • Placówki oświatowe na terenie gminy – udział w konkursach, przeglądach
  • Miejscowe instytucje publiczne, firmy

ZADANIA:

Kształtowanie świadomości i nawyków dbania o zdrowie i bezpieczeństwo swoje i innych

Rozwijanie zainteresowania literaturą oraz tworzenie warunków do kształtowania postaw czytelniczych. Tworzenie warunków sprzyjających rozwojowi ekspresji językowej dziecka, poprzez stosowanie aktywnych metod pracy i bezpośredni kontakt z literaturą, sztuką i teatrem.

UWAGI KOŃCOWE

Koncepcja pracy przedszkola jest otwarta i będzie ulegać modyfikacji w wyniku zmieniających się uwarunkowań. Zmiany mogą być dokonywane na wniosek Rady Pedagogicznej, Dyrektora Przedszkola i Rady Rodziców. Koncepcję opracowała Rada Pedagogiczna. Koncepcja pracy przedszkola zostaje wprowadzona Uchwałą NR 3/IX/ 2015 Rady Pedagogicznej z dnia 15.09.2015

ZESTAW PROGRAMÓW WYCHOWANIA PRZEDSZKOLNEGO W PRZEDSZKOLU
W TRZEBOWNISKU W ROKU SZKOLNYM 2017/2018

  1. „ZBIERAM, POSZUKUJĘ, BADAM” D. Dziamska, M. Buchnat / Nowa Era / 31.08.2017r. / PR-1/2017
  2. „OD ZABAWY DO NAUKI” D. Kucharska, A. Pawłowska-Niedbała / Nowa Era / 31.08.2017r. / PR-2/2017
  3. „ELEMENTARZ SZEŚCIOLATKA” S. Doroszuk, J. Gawryszewska / Nowa Era / 31.08.2017r. / PR-3/2017

Projekty edukacyjne

  • „Zdrowo jem, więc wiem”
  • „Bezpieczna droga do przedszkola”
  • „Przedszkolak Ratownikiem”
  • Program edukacyjny ”Moje dziecko idzie do szkoły”
  • Program przedszkolnej edukacji antytytoniowej „Czyste powietrze wokół nas”
  • Ogólnopolski program edukacyjny „Kubusiowi przyjaciele natury”
  • Realizacja różnych projektów w ramach europejskiego programu E-TWINNING
  • Projekt ”Przedszkole promujące zdrowie”
  • „Klub czytających przedszkoli” w ramach programu Cała Polska Czyta Dzieciom

Prowadzone są również akcje:

  • „Pluszak i bajeczka dla chorego dziecka”.
  • „Łowcy baterii”.
  • Zbiórka plastikowych nakrętek na rzecz Podkarpackiego Hospicjum dla Dzieci w Rzeszowie
  • „Góra Grosza”
  • „Dzień Pluszowego Misia”
  • Audycje umuzykalniające w wykonaniu artystów Filharmonii Podkarpackiej i Szkoły Muzycznej YAMAHA

Konkursy w naszym przedszkolu:

  • Gminny konkurs plastyczny : „W krainie wierszy i bajek Jana Brzechwy””
  • Wewnątrzprzedszkolny konkurs kolęd i pastorałek „Hej z kolędą idziemy”
  • Wewnątrzprzedszkolny konkurs recytatorski ” Wie o tym każdy zuch-w zdrowym ciele, zdrowy duch”
  • Rodzinny konkurs artystyczny

PODSTAWA PROGRAMOWA WYCHOWANIA PRZEDSZKOLNEGO DLA PRZEDSZKOLI, ODDZIAŁÓW PRZEDSZKOLNYCH W SZKOŁACH PODSTAWOWYCH ORAZ INNYCH FORM WYCHOWANIA PRZEDSZKOLNEGO

Podstawa programowa wychowania przedszkolnego wskazuje cel wychowania przedszkolnego, zadania profilaktyczno-wychowawcze przedszkola, oddziału przedszkolnego zorganizowanego w szkole podstawowej i innej formie wychowania przedszkolnego, zwanych dalej „przedszkolami”, oraz efekty realizacji zadań w postaci celów osiąganych przez dzieci na zakończenie wychowania przedszkolnego. Celem wychowania przedszkolnego jest wsparcie całościowego rozwoju dziecka. Wsparcie to realizowane jest przez proces opieki, wychowania i nauczania – uczenia się, co umożliwia dziecku odkrywanie własnych możliwości, sensu działania oraz gromadzenie doświadczeń na drodze prowadzącej do prawdy, dobra i piękna. W efekcie takiego wsparcia dziecko osiąga dojrzałość do podjęcia nauki na pierwszym etapie edukacji.

Zadania przedszkola

  1. Wspieranie wielokierunkowej aktywności dziecka poprzez organizację warunków sprzyjających nabywaniu doświadczeń w fizycznym, emocjonalnym, społecznym i poznawczym obszarze jego rozwoju.
  2. Tworzenie warunków umożliwiających dzieciom swobodny rozwój, zabawę i odpoczynek w poczuciu bezpieczeństwa.
  3. Wspieranie aktywności dziecka podnoszącej poziom integracji sensorycznej i umiejętności korzystania z rozwijających się procesów poznawczych.
  4. Zapewnienie prawidłowej organizacji warunków sprzyjających nabywaniu przez dzieci doświadczeń, które umożliwią im ciągłość procesów adaptacji oraz pomoc dzieciom rozwijającym się w sposób nieharmonijny, wolniejszy lub przyspieszony.
  5. Wspieranie samodzielnej dziecięcej eksploracji świata, dobór treści adekwatnych do poziomu rozwoju dziecka, jego możliwości percepcyjnych, wyobrażeń i rozumowania, z poszanowaniem indywidualnych potrzeb i zainteresowań.
  6. Wzmacnianie poczucia wartości, indywidualność, oryginalność dziecka oraz potrzeby tworzenia relacji osobowych i uczestnictwa w grupie. Dziennik Ustaw – 3 – Poz. 356 2
  7. Tworzenie sytuacji sprzyjających rozwojowi nawyków i zachowań prowadzących do samodzielności, dbania o zdrowie, sprawność ruchową i bezpieczeństwo, w tym bezpieczeństwo w ruchu drogowym.
  8. Przygotowywanie do rozumienia emocji, uczuć własnych i innych ludzi oraz dbanie o zdrowie psychiczne, realizowane m.in. z wykorzystaniem naturalnych sytuacji, pojawiających się w przedszkolu oraz sytuacji zadaniowych, uwzględniających treści adekwatne do intelektualnych możliwości i oczekiwań rozwojowych dzieci.
  9. Tworzenie sytuacji edukacyjnych budujących wrażliwość dziecka, w tym wrażliwość estetyczną, w odniesieniu do wielu sfer aktywności człowieka: mowy, zachowania, ruchu, środowiska, ubioru, muzyki, tańca, śpiewu, teatru, plastyki.
  10. Tworzenie warunków pozwalających na bezpieczną, samodzielną eksplorację otaczającej dziecko przyrody, stymulujących rozwój wrażliwości i umożliwiających poznanie wartości oraz norm odnoszących się do środowiska przyrodniczego, adekwatnych do etapu rozwoju dziecka.
  11. Tworzenie warunków umożliwiających bezpieczną, samodzielną eksplorację elementów techniki w otoczeniu, konstruowania, majsterkowania, planowania i podejmowania intencjonalnego działania, prezentowania wytworów swojej pracy.
  12. Współdziałanie z rodzicami, różnymi środowiskami, organizacjami i instytucjami, uznanymi przez rodziców za źródło istotnych wartości, na rzecz tworzenia warunków umożliwiających rozwój tożsamości dziecka.
  13. Kreowanie, wspólne z wymienionymi podmiotami, sytuacji prowadzących do poznania przez dziecko wartości i norm społecznych, których źródłem jest rodzina, grupa w przedszkolu, inne dorosłe osoby, w tym osoby starsze, oraz rozwijania zachowań wynikających z wartości możliwych do zrozumienia na tym etapie rozwoju.
  14. Systematyczne uzupełnianie, za zgodą rodziców, realizowanych treści wychowawczych o nowe zagadnienia, wynikające z pojawienia się w otoczeniu dziecka zmian i zjawisk istotnych dla jego bezpieczeństwa i harmonijnego rozwoju.
  15. Systematyczne wspieranie rozwoju mechanizmów uczenia się dziecka, prowadzące do osiągnięcia przez nie poziomu umożliwiającego podjęcie nauki w szkole.
  16. Organizowanie zajęć – zgodnie z potrzebami – umożliwiających dziecku poznawanie kultury i języka mniejszości narodowej lub etnicznej lub języka regionalnego – kaszubskiego.
  17. Tworzenie sytuacji edukacyjnych sprzyjających budowaniu zainteresowania dziecka językiem obcym nowożytnym, chęci poznawania innych kultur. Dziennik Ustaw – 4 – Poz. 356 3 Przygotowanie dzieci do posługiwania się językiem obcym nowożytnym nie dotyczy: 1) dzieci posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na niepełnosprawność intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym oraz dzieci posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na niepełnosprawności sprzężone, jeżeli jedną z niepełnosprawności jest niepełnosprawność intelektualna w stopniu umiarkowanym lub znacznym; 2) dzieci posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na inne niż wymienione w pkt 1 rodzaje niepełnosprawności, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 127 ust. 19 pkt 2 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r. poz. 59), oraz jeżeli z indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego wynika brak możliwości realizacji przygotowania do posługiwania się językiem obcym nowożytnym ze względu na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne dziecka.

Osiągnięcia dziecka na koniec wychowania przedszkolnego

I. Fizyczny obszar rozwoju dziecka. Dziecko przygotowane do podjęcia nauki w szkole:

1) zgłasza potrzeby fizjologiczne, samodzielnie wykonuje podstawowe czynności higieniczne;

2) wykonuje czynności samoobsługowe: ubieranie się i rozbieranie, w tym czynności precyzyjne, np. zapinanie guzików, wiązanie sznurowadeł;

3) spożywa posiłki z użyciem sztućców, nakrywa do stołu i sprząta po posiłku;

4) komunikuje potrzebę ruchu, odpoczynku itp.;

5) uczestniczy w zabawach ruchowych, w tym rytmicznych, muzycznych, naśladowczych, z przyborami lub bez nich; wykonuje różne formy ruchu: bieżne, skoczne, z czworakowaniem, rzutne;

6) inicjuje zabawy konstrukcyjne, majsterkuje, buduje, wykorzystując zabawki, materiały użytkowe, w tym materiał naturalny;

7) wykonuje czynności, takie jak: sprzątanie, pakowanie, trzymanie przedmiotów jedną ręką i oburącz, małych przedmiotów z wykorzystaniem odpowiednio ukształtowanych chwytów dłoni, używa chwytu pisarskiego podczas rysowania, kreślenia i pierwszych prób pisania;

8) wykonuje podstawowe ćwiczenia kształtujące nawyk utrzymania prawidłowej postawy ciała;

9) wykazuje sprawność ciała i koordynację w stopniu pozwalającym na rozpoczęcie systematycznej nauki czynności złożonych, takich jak czytanie i pisanie.

II. Emocjonalny obszar rozwoju dziecka. Dziecko przygotowane do podjęcia nauki w szkole:

1) rozpoznaje i nazywa podstawowe emocje, próbuje radzić sobie z ich przeżywaniem;

2) szanuje emocje swoje i innych osób; Dziennik Ustaw – 5 – Poz. 356 4

3) przeżywa emocje w sposób umożliwiający mu adaptację w nowym otoczeniu, np. w nowej grupie dzieci, nowej grupie starszych dzieci, a także w nowej grupie dzieci i osób dorosłych;

4) przedstawia swoje emocje i uczucia, używając charakterystycznych dla dziecka form wyrazu;

5) rozstaje się z rodzicami bez lęku, ma świadomość, że rozstanie takie bywa dłuższe lub krótsze;

6) rozróżnia emocje i uczucia przyjemne i nieprzyjemne, ma świadomość, że odczuwają i przeżywają je wszyscy ludzie;

7) szuka wsparcia w sytuacjach trudnych dla niego emocjonalnie; wdraża swoje własne strategie, wspierane przez osoby dorosłe lub rówieśników;

8) zauważa, że nie wszystkie przeżywane emocje i uczucia mogą być podstawą do podejmowania natychmiastowego działania, panuje nad nieprzyjemną emocją, np. podczas czekania na własną kolej w zabawie lub innej sytuacji;

9) wczuwa się w emocje i uczucia osób z najbliższego otoczenia;

10) dostrzega, że zwierzęta posiadają zdolność odczuwania, przejawia w stosunku do nich życzliwość i troskę;

11) dostrzega emocjonalną wartość otoczenia przyrodniczego jako źródła satysfakcji estetycznej.

III. Społeczny obszar rozwoju dziecka. Dziecko przygotowane do podjęcia nauki w szkole:

1) przejawia poczucie własnej wartości jako osoby, wyraża szacunek wobec innych osób i przestrzegając tych wartości, nawiązuje relacje rówieśnicze;

2) odczuwa i wyjaśnia swoją przynależność do rodziny, narodu, grupy przedszkolnej, grupy chłopców, grupy dziewczynek oraz innych grup, np. grupy teatralnej, grupy sportowej;

3) posługuje się swoim imieniem, nazwiskiem, adresem;

4) używa zwrotów grzecznościowych podczas powitania, pożegnania, sytuacji wymagającej przeproszenia i przyjęcia konsekwencji swojego zachowania;

5) ocenia swoje zachowanie w kontekście podjętych czynności i zadań oraz przyjętych norm grupowych; przyjmuje, respektuje i tworzy zasady zabawy w grupie, współdziała z dziećmi w zabawie, pracach użytecznych, podczas odpoczynku;

6) nazywa i rozpoznaje wartości związane z umiejętnościami i zachowaniami społecznymi, np. szacunek do dzieci i dorosłych, szacunek do ojczyzny, życzliwość okazywana dzieciom i dorosłym – obowiązkowość, przyjaźń, radość;

7) respektuje prawa i obowiązki swoje oraz innych osób, zwracając uwagę na ich indywidualne potrzeby;

8) obdarza uwagą inne dzieci i osoby dorosłe;

9) komunikuje się z dziećmi i osobami dorosłymi, wykorzystując komunikaty werbalne i pozawerbalne; wyraża swoje oczekiwania społeczne wobec innego dziecka, grupy. Dziennik Ustaw – 6 – Poz. 356 5

IV. Poznawczy obszar rozwoju dziecka. Dziecko przygotowane do podjęcia nauki w szkole:

1) wyraża swoje rozumienie świata, zjawisk i rzeczy znajdujących się w bliskim otoczeniu za pomocą komunikatów pozawerbalnych: tańca, intencjonalnego ruchu, gestów, impresji plastycznych, technicznych, teatralnych, mimicznych, konstrukcji i modeli z tworzyw i materiału naturalnego;

2) wyraża swoje rozumienie świata, zjawisk i rzeczy znajdujących się w bliskim otoczeniu za pomocą języka mówionego, posługuje się językiem polskim w mowie zrozumiałej dla dzieci i osób dorosłych, mówi płynnie, wyraźnie, rytmicznie, poprawnie wypowiada ciche i głośne dźwięki mowy, rozróżnia głoski na początku i końcu w wybranych prostych fonetycznie słowach;

3) odróżnia elementy świata fikcji od realnej rzeczywistości; byty rzeczywiste od medialnych, byty realistyczne od fikcyjnych;

4) rozpoznaje litery, którymi jest zainteresowane na skutek zabawy i spontanicznych odkryć, odczytuje krótkie wyrazy utworzone z poznanych liter w formie napisów drukowanych dotyczące treści znajdujących zastosowanie w codziennej aktywności;

5) odpowiada na pytania, opowiada o zdarzeniach z przedszkola, objaśnia kolejność zdarzeń w prostych historyjkach obrazkowych, układa historyjki obrazkowe, recytuje wierszyki, układa i rozwiązuje zagadki;

6) wykonuje własne eksperymenty językowe, nadaje znaczenie czynnościom, nazywa je, tworzy żarty językowe i sytuacyjne, uważnie słucha i nadaje znaczenie swym doświadczeniom;

7) eksperymentuje rytmem, głosem, dźwiękami i ruchem, rozwijając swoją wyobraźnię muzyczną; słucha, odtwarza i tworzy muzykę, śpiewa piosenki, porusza się przy muzyce i do muzyki, dostrzega zmiany charakteru muzyki, np. dynamiki, tempa i wysokości dźwięku oraz wyraża ją ruchem, reaguje na sygnały, muzykuje z użyciem instrumentów oraz innych źródeł dźwięku; śpiewa piosenki z dziecięcego repertuaru oraz łatwe piosenki ludowe; chętnie uczestniczy w zbiorowym muzykowaniu; wyraża emocje i zjawiska pozamuzyczne różnymi środkami aktywności muzycznej; aktywnie słucha muzyki; wykonuje lub rozpoznaje melodie, piosenki i pieśni, np. ważne dla wszystkich dzieci w przedszkolu, np. hymn przedszkola, charakterystyczne dla uroczystości narodowych (hymn narodowy), potrzebne do organizacji uroczystości np. Dnia Babci i Dziadka, święta przedszkolaka (piosenki okazjonalne) i inne; w skupieniu słucha muzyki;

8) wykonuje własne eksperymenty graficzne farbą, kredką, ołówkiem, mazakiem itp., tworzy proste i złożone znaki, nadając im znaczenie, odkrywa w nich fragmenty wybranych liter, cyfr, kreśli wybrane litery i cyfry na gładkiej kartce papieru, wyjaśnia sposób powstania wykreślonych, narysowanych lub zapisanych kształtów, przetwarza obraz ruchowy na graficzny i odwrotnie, samodzielnie planuje ruch przed zapisaniem, np. znaku graficznego, litery i innych w przestrzeni sieci kwadratowej lub liniatury, określa kierunki i miejsca na kartce papieru;

9) czyta obrazy, wyodrębnia i nazywa ich elementy, nazywa symbole i znaki znajdujące się w otoczeniu, wyjaśnia ich znaczenie; Dziennik Ustaw – 7 – Poz. 356 6

10) wymienia nazwę swojego kraju i jego stolicy, rozpoznaje symbole narodowe (godło, flaga, hymn), nazywa wybrane symbole związane z regionami Polski ukryte w podaniach, przysłowiach, legendach, bajkach, np. o smoku wawelskim, orientuje się, że Polska jest jednym z krajów Unii Europejskiej;

11) wyraża ekspresję twórczą podczas czynności konstrukcyjnych i zabawy, zagospodarowuje przestrzeń, nadając znaczenie umieszczonym w niej przedmiotom, określa ich położenie, liczbę, kształt, wielkość, ciężar, porównuje przedmioty w swoim otoczeniu z uwagi na wybraną cechę;

12) klasyfikuje przedmioty według: wielkości, kształtu, koloru, przeznaczenia, układa przedmioty w grupy, szeregi, rytmy, odtwarza układy przedmiotów i tworzy własne, nadając im znaczenie, rozróżnia podstawowe figury geometryczne (koło, kwadrat, trójkąt, prostokąt);

13) eksperymentuje, szacuje, przewiduje, dokonuje pomiaru długości przedmiotów, wykorzystując np. dłoń, stopę, but;

14) określa kierunki i ustala położenie przedmiotów w stosunku do własnej osoby, a także w stosunku do innych przedmiotów, rozróżnia stronę lewą i prawą;

15) przelicza elementy zbiorów w czasie zabawy, prac porządkowych, ćwiczeń i wykonywania innych czynności, posługuje się liczebnikami głównymi i porządkowymi, rozpoznaje cyfry oznaczające liczby od 0 do 10, eksperymentuje z tworzeniem kolejnych liczb, wykonuje dodawanie i odejmowanie w sytuacji użytkowej, liczy obiekty, odróżnia liczenie błędne od poprawnego;

16) posługuje się w zabawie i w trakcie wykonywania innych czynności pojęciami dotyczącymi następstwa czasu np. wczoraj, dzisiaj, jutro, rano, wieczorem, w tym nazwami pór roku, nazwami dni tygodnia i miesięcy;

17) rozpoznaje modele monet i banknotów o niskich nominałach, porządkuje je, rozumie, do czego służą pieniądze w gospodarstwie domowym;

18) posługuje się pojęciami dotyczącymi zjawisk przyrodniczych, np. tęcza, deszcz, burza, opadanie liści z drzew, sezonowa wędrówka ptaków, kwitnienie drzew, zamarzanie wody, dotyczącymi życia zwierząt, roślin, ludzi w środowisku przyrodniczym, korzystania z dóbr przyrody, np. grzybów, owoców, ziół;

19) podejmuje samodzielną aktywność poznawczą np. oglądanie książek, zagospodarowywanie przestrzeni własnymi pomysłami konstrukcyjnymi, korzystanie z nowoczesnej technologii itd.;

20) wskazuje zawody wykonywane przez rodziców i osoby z najbliższego otoczenia, wyjaśnia, czym zajmuje się osoba wykonująca dany zawód;

21) rozumie bardzo proste polecenia w języku obcym nowożytnym i reaguje na nie; uczestniczy w zabawach, np. muzycznych, ruchowych, plastycznych, konstrukcyjnych, teatralnych; używa wyrazów i zwrotów mających znaczenie dla danej zabawy lub innych podejmowanych czynności; powtarza rymowanki i proste wierszyki, śpiewa piosenki w grupie; rozumie ogólny sens krótkich historyjek opowiadanych lub czytanych, gdy są wspierane np. obrazkami, rekwizytami, ruchem, mimiką, gestami;

22) reaguje na proste polecenie w języku mniejszości narodowej lub etnicznej, używa wyrazów i zwrotów mających znaczenie w zabawie i innych podejmowanych Dziennik Ustaw – 8 – Poz. 356 7 czynnościach: powtarza rymowanki i proste wierszyki, śpiewa piosenki; rozumie ogólny sens krótkich historyjek opowiadanych lub czytanych wspieranych np. obrazkiem, rekwizytem, gestem; zna godło (symbol) swojej wspólnoty narodowej lub etnicznej;

23) reaguje na proste polecenie w języku regionalnym – kaszubskim, używa wyrazów i zwrotów mających znaczenie w zabawie i innych podejmowanych czynnościach: powtarza rymowanki i proste wierszyki, śpiewa piosenki; rozumie ogólny sens krótkich historyjek opowiadanych lub czytanych wspieranych np. obrazkiem, rekwizytem, gestem, zna godło (symbol) swojej wspólnoty regionalnej – kaszubskiej.

Warunki i sposób realizacji

  1. Zgodnie z zapisami dotyczącymi zadań przedszkola nauczyciele organizują zajęcia wspierające rozwój dziecka. Wykorzystują do tego każdą sytuację i moment pobytu dziecka w przedszkolu, czyli tzw. zajęcia kierowane i niekierowane. Wszystkie doświadczenia dzieci płynące z organizacji pracy przedszkola są efektem realizacji programu wychowania przedszkolnego. Ważne są zatem zajęcia kierowane, jak i czas spożywania posiłków, czas przeznaczony na odpoczynek i charakter tego odpoczynku, uroczystości przedszkolne, wycieczki, ale i ubieranie, rozbieranie. Bardzo ważna jest samodzielna zabawa.
  2. Przedstawione w podstawie programowej naturalne obszary rozwoju dziecka wskazują na konieczność uszanowania typowych dla tego okresu potrzeb rozwojowych, których spełnieniem powinna stać się dobrze zorganizowana zabawa, zarówno w budynku przedszkola, jak i na świeżym powietrzu. Naturalna zabawa dziecka wiąże się z doskonaleniem motoryki i zaspokojeniem potrzeby ruchu, dlatego organizacja zajęć na świeżym powietrzu powinna być elementem codziennej pracy z dzieckiem w każdej grupie wiekowej.
  3. Nauczyciele, organizując zajęcia kierowane, biorą pod uwagę możliwości dzieci, ich oczekiwania poznawcze i potrzeby wyrażania swoich stanów emocjonalnych, komunikacji oraz chęci zabawy. Wykorzystują każdą naturalnie pojawiającą się sytuację edukacyjną prowadzącą do osiągnięcia dojrzałości szkolnej. Sytuacje edukacyjne wywołane np. oczekiwaniem poznania liter skutkują zabawami w ich rozpoznawaniu. Jeżeli dzieci w sposób naturalny są zainteresowane zabawami prowadzącymi do ćwiczeń czynności złożonych, takich jak liczenie, czytanie, a nawet pisanie, nauczyciel przygotowuje dzieci do wykonywania tychże czynności zgodnie z fizjologią i naturą pojawiania się tychże procesów.
  4. Przedszkole jest miejscem, w którym poprzez zabawę dziecko poznaje alfabet liter drukowanych. Zabawa rozwija w dziecku oczekiwania poznawcze w tym zakresie i jest najlepszym rozwiązaniem metodycznym, które sprzyja jego rozwojowi. Zabawy przygotowujące do nauki pisania liter prowadzić powinny jedynie do optymalizacji Dziennik Ustaw – 9 – Poz. 356 8 napięcia mięśniowego, ćwiczeń planowania ruchu przy kreśleniu znaków o charakterze literopodobnym, ćwiczeń czytania liniatury, wodzenia po śladzie i zapisu wybranego znaku graficznego. W trakcie wychowania przedszkolnego dziecko nie uczy się czynności złożonych z udziałem całej grupy, lecz przygotowuje się do nauki czytania i pisania oraz uczestniczy w procesie alfabetyzacji.
  5. Nauczyciele diagnozują, obserwują dzieci i twórczo organizują przestrzeń ich rozwoju, włączając do zabaw i doświadczeń przedszkolnych potencjał tkwiący w dzieciach oraz ich zaciekawienie elementami otoczenia.
  6. Współczesny przedszkolak funkcjonuje w dynamicznym, szybko zmieniającym się otoczeniu, stąd przedszkole powinno stać się miejscem, w którym dziecko otrzyma pomoc w jego rozumieniu.
  7. 7. Organizacja zabawy, nauki i wypoczynku w przedszkolu oparta jest na rytmie dnia, czyli powtarzających się systematycznie fazach, które pozwalają dziecku na stopniowe zrozumienie pojęcia czasu i organizacji oraz dają poczucie bezpieczeństwa i spokoju, zapewniając mu zdrowy rozwój.
  8. Pobyt w przedszkolu jest czasem wypełnionym zabawą, która pod okiem specjalistów tworzy pole doświadczeń rozwojowych budujących dojrzałość szkolną. Nauczyciele zwracają uwagę na konieczność tworzenia stosownych nawyków ruchowych u dzieci, które będą niezbędne, aby rozpocząć naukę w szkole, a także na rolę poznawania wielozmysłowego. Szczególne znaczenie dla budowy dojrzałości szkolnej mają zajęcia rytmiki, które powinny być prowadzone w każdej grupie wiekowej oraz gimnastyki, ze szczególnym uwzględnieniem ćwiczeń zapobiegających wadom postawy.
  9. Nauczyciele systematycznie informują rodziców o postępach w rozwoju ich dziecka, zachęcają do współpracy w realizacji programu wychowania przedszkolnego oraz opracowują diagnozę dojrzałości szkolnej dla tych dzieci, które w danym roku mają rozpocząć naukę w szkole.
  10. Przygotowanie dzieci do posługiwania się językiem obcym nowożytnym powinno być włączone w różne działania realizowane w ramach programu wychowania przedszkolnego i powinno odbywać się przede wszystkim w formie zabawy. Należy stworzyć warunki umożliwiające dzieciom osłuchanie się z językiem obcym w różnych sytuacjach życia codziennego. Może to zostać zrealizowane m.in. poprzez kierowanie do dzieci bardzo prostych poleceń w języku obcym w toku różnych zajęć i zabaw, wspólną lekturę książeczek dla dzieci w języku obcym, włączanie do zajęć rymowanek, prostych wierszyków, piosenek oraz materiałów audiowizualnych w języku obcym. Nauczyciel prowadzący zajęcia z dziećmi powinien wykorzystać naturalne sytuacje wynikające ze swobodnej zabawy dzieci, aby powtórzyć lub zastosować w dalszej zabawie poznane przez dzieci słowa lub zwroty. Dokonując wyboru języka obcego nowożytnego, do posługiwania się którym będą przygotowywane dzieci uczęszczające do przedszkola lub innej formy wychowania Dziennik Ustaw – 10 – Poz. 356 9 przedszkolnego, należy brać pod uwagę, jaki język obcy nowożytny jest nauczany w szkołach podstawowych na terenie danej gminy.
  11. Aranżacja przestrzeni wpływa na aktywność wychowanków, dlatego proponuje się takie jej zagospodarowanie, które pozwoli dzieciom na podejmowanie różnorodnych form działania. Wskazane jest zorganizowanie stałych i czasowych kącików zainteresowań. Jako stałe proponuje się kąciki: czytelniczy, konstrukcyjny, artystyczny, przyrodniczy. Jako czasowe proponuje się kąciki związane z realizowaną tematyką, świętami okolicznościowymi, specyfiką pracy przedszkola.
  12. Elementem przestrzeni są także zabawki i pomoce dydaktyczne wykorzystywane w motywowaniu dzieci do podejmowania samodzielnego działania, odkrywania zjawisk oraz zachodzących procesów, utrwalania zdobytej wiedzy i umiejętności, inspirowania do prowadzenia własnych eksperymentów. Istotne jest, aby każde dziecko miało możliwość korzystania z nich bez nieuzasadnionych ograniczeń czasowych.
  13. Elementem przestrzeni w przedszkolu są odpowiednio wyposażone miejsca przeznaczone na odpoczynek dzieci (leżak, materac, mata, poduszka), jak również elementy wyposażenia odpowiednie dla dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
  14. Estetyczna aranżacja wnętrz umożliwia celebrowanie posiłków (kulturalne, spokojne ich spożywanie połączone z nauką posługiwania się sztućcami), a także możliwość wybierania potraw przez dzieci (walory odżywcze i zdrowotne produktów), a nawet ich komponowania.
  15. Aranżacja wnętrz umożliwia dzieciom podejmowanie prac porządkowych np. po i przed posiłkami, po zakończonej zabawie, przed wyjściem na spacer.